Interwencja Kryzysowa (Tylko u nas)

Jest to spotkanie, które prowadzi dwóch specjalistów: lekarz specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psycholog kliniczny w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej, w indywidualnych przypadkach uczestniczy również psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Interwencja kryzysowa jest wskazana w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego. Stanowi bezpośrednią analizę obecnej sytuacji lub wydarzeń kryzysowych i nakierowana jest na natychmiastową pomoc osobie potrzebującej, wraz z podjęciem właściwych oddziaływań zarówno psychologicznych, jak i medycznych. Każda interwencja przebiega w sposób indywidualny, najczęściej jednak jest podzielona na następujące części: wywiad wstępny (opis sytuacji i trudności, uczestniczą wszyscy członkowie rodziny), następnie rozmowa indywidualna z osobą, której interwencja dotyczy, następnie kilkuminutowa przerwa na omówienie sytuacji przez specjalistów, na końcu zapraszane są wszystkie osoby i omawiana jest droga pomocy oraz kroki, które należy podjąć w celu poprawienia stanu zdrowia psychicznego.

Konsultacja psychiatryczna

  • Pierwszorazowa:
    • Ustalenie procesu leczenia
    • Wdrożenie farmakoterapii
    • Diagnoza psychiatryczna
    • Pomoc w kryzysie
    • Niezbędne oddziaływania medyczne
  • Konsultacja psychiatryczna kolejna:
    • Weryfikacja procesu leczenia
    • Weryfikacja wdrożonej farmakoterapii
    • Weryfikacja diagnozy psychiatrycznej
    • Niezbędne oddziaływania medyczne

Konsultacja diagnostyczna psychologiczna

  • Weryfikacja przeżywanych trudności
  • Ustalenie planu diagnostyczno-terapeutycznego
  • Wsparcie psychologiczne
    Diagnoza sytuacji oraz weryfikacja zaleceń adekwatnych do sytuacji

Diagnoza psychologiczna

  • Określenie zasobów oraz deficytów wosoby badanej
  • Ustalenie planu oddziaływań
  • Zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne
  • Opis mechanizmów podtrzymujących zgłaszane trudności

Diagnoza psychologiczna

  • Określenie zasobów oraz deficytów w osobie badanej
  • Ustalenie planu oddziaływań
  • Zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne
  • Opis mechanizmów podtrzymujących zgłaszane trudności

Diagnoza funkcjonowania intelektualnego

  • Określenie mocnych i słabych stron funkcjonowania intelektualnego
  • Określenie ilorazu inteligencji
  • Analiza profilu poznawczo-intelektualnego
  • Zalecenia dotyczące dalszej pracy

Diagnoza całościowa

  • Określenie trudności oraz zasobów
  • Opis funkcjonowania psychicznego w zakresie medycznym oraz psychologicznym
  • Ustalenie planu terapii oraz leczenia
  • Dokładny opis doświadczanych deficytów

Interwencja kryzysowa

  • Ustalenie planu natychmiastowej pomocy
  • Pomoc w kryzysie psychicznym
  • Przeprowadzenie niezbędnych interwencji medyczno-psychologicznych

Psychoterapia indywidualna w nurcie poznawczo-behawioralnym

  • Poprawa jakości życia oraz zapobieganie nawrotom zaburzeń
  • Identyfikowanie i szukanie najskuteczniejszego rozwiązania problemu
  • Wypracowanie samoświadomości i samokontroli zachowań
  • Praca z zaburzeniami i chorobami psychicznymi:
    • ADHD
    • PTSD
    • Depresją
    • Zaburzeniami lękowymi ( fobia społeczna, fobia specyficzna, lęk separacyjny, napady paniki)
    • Zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi (OCD)
    • Zaburzeniami afektywnymi-dwubiegunowymi (CHAD)
    • Zaburzeniami snu
    • Zaburzeniami odżywiania
  • Praca z trudnościami dotyczącymi:
    • Niskiej samooceny
    • Uczucia ciągłego przygnębienia
    • Kłopotów w nawiązywaniu znajomości, relacji rówieśniczych
    • Trudnościami w radzeniu sobie ze stresem
    • Problemów dotyczącymi regulacji złości
    • Samookaleczania się
    • Tików
    • Kryzysów życiowych np. śmierci bliskiej osoby, wypadku itp.

Zajęcia grupowe socjoterapeutyczne

  • Praca socjoterapeutyczna w grupie do 5 osób
  • Kształtowanie umiejętności społecznych
  • Integracja w grupie rówieśniczej
  • Rozumienia funkcjonowania społecznego w naturalnym i adekwatnym settingu
  • Specyfika dynamiki małej grupy
  • Spotkania trwają dwie godziny

Zajęcia grupowe psychoterapeutyczne

  • Praca psychoterapeutyczna w grupie do 5 osób
  • Poprawa funkcjonowania społecznego
  • Trening Umiejętności Społecznych
  • Praca skoncentrowana na komunikacji i zdolności interpersonalnych

Diagnoza środowiska rodzinnego

  • Spotkanie ze wszystkimi członkami najbliższej rodziny
  • Przyglądnięcie się funkcjonowaniu poszczególnych członków rodziny
  • Analiza historii rodziny jako jednego systemu
  • Analiza historii poszczególnych członków rodziny w kontekście szerszej rodziny pochodzenia
  • Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
  • Jedna wizyta trwająca 1,5 godziny

Konsultacje rodzinne

  • Wsparcie środowiska rodzinnego przez ukierunkowanie oddziaływań pomocowych dla członków rodziny tego potrzebujących
  • Psychoedukacja rodziny
  • Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
  • Dorywczo (ilość 2-3)
  • Wizyta trwająca jedną godzinę zegarową

Konsultacje wstępne do terapii rodzin

  • Rozpoznanie trudności występującej w rodzinie
  • Spotkania z rodzicami oraz rodzicami i dziećmi
  • Określenie potrzeby dalszych oddziaływań terapeutycznych
  • Określenie celów terapeutycznych
  • 2-3 konsultacje
  • Wizyta trwająca jedną godzinę zegarową

Terapia rodzinna

  • Psychoterapia rodzin prowadzona w nurcie systemowym z całą rodziną
  • Praca z parą rodzicielską w kontekście ich wzajemnej relacji wpływającej na funkcjonowanie ich dzieci
  • Praca w podsystemach rodziców oraz dzieci
  • Psychoedukacja rodziców
  • Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
  • 12 sesji – standardowo
  • Każda sesja trwa 1,5 godziny