Interwencja Kryzysowa (Tylko u nas)
Jest to spotkanie, które prowadzi dwóch specjalistów: lekarz specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psycholog kliniczny w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej, w indywidualnych przypadkach uczestniczy również psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Interwencja kryzysowa jest wskazana w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego. Stanowi bezpośrednią analizę obecnej sytuacji lub wydarzeń kryzysowych i nakierowana jest na natychmiastową pomoc osobie potrzebującej, wraz z podjęciem właściwych oddziaływań zarówno psychologicznych, jak i medycznych. Każda interwencja przebiega w sposób indywidualny, najczęściej jednak jest podzielona na następujące części: wywiad wstępny (opis sytuacji i trudności, uczestniczą wszyscy członkowie rodziny), następnie rozmowa indywidualna z osobą, której interwencja dotyczy, następnie kilkuminutowa przerwa na omówienie sytuacji przez specjalistów, na końcu zapraszane są wszystkie osoby i omawiana jest droga pomocy oraz kroki, które należy podjąć w celu poprawienia stanu zdrowia psychicznego.
Konsultacja psychiatryczna
- Pierwszorazowa:
- Ustalenie procesu leczenia
- Wdrożenie farmakoterapii
- Diagnoza psychiatryczna
- Pomoc w kryzysie
- Niezbędne oddziaływania medyczne
- Konsultacja psychiatryczna kolejna:
- Weryfikacja procesu leczenia
- Weryfikacja wdrożonej farmakoterapii
- Weryfikacja diagnozy psychiatrycznej
- Niezbędne oddziaływania medyczne
Konsultacja diagnostyczna psychologiczna
- Weryfikacja przeżywanych trudności
- Ustalenie planu diagnostyczno-terapeutycznego
- Wsparcie psychologiczne
Diagnoza sytuacji oraz weryfikacja zaleceń adekwatnych do sytuacji
Diagnoza psychologiczna
- Określenie zasobów oraz deficytów wosoby badanej
- Ustalenie planu oddziaływań
- Zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne
- Opis mechanizmów podtrzymujących zgłaszane trudności
Diagnoza psychologiczna
- Określenie zasobów oraz deficytów w osobie badanej
- Ustalenie planu oddziaływań
- Zalecenia diagnostyczno-terapeutyczne
- Opis mechanizmów podtrzymujących zgłaszane trudności
Diagnoza funkcjonowania intelektualnego
- Określenie mocnych i słabych stron funkcjonowania intelektualnego
- Określenie ilorazu inteligencji
- Analiza profilu poznawczo-intelektualnego
- Zalecenia dotyczące dalszej pracy
Diagnoza całościowa
- Określenie trudności oraz zasobów
- Opis funkcjonowania psychicznego w zakresie medycznym oraz psychologicznym
- Ustalenie planu terapii oraz leczenia
- Dokładny opis doświadczanych deficytów
Interwencja kryzysowa
- Ustalenie planu natychmiastowej pomocy
- Pomoc w kryzysie psychicznym
- Przeprowadzenie niezbędnych interwencji medyczno-psychologicznych
Psychoterapia indywidualna w nurcie poznawczo-behawioralnym
- Poprawa jakości życia oraz zapobieganie nawrotom zaburzeń
- Identyfikowanie i szukanie najskuteczniejszego rozwiązania problemu
- Wypracowanie samoświadomości i samokontroli zachowań
- Praca z zaburzeniami i chorobami psychicznymi:
- ADHD
- PTSD
- Depresją
- Zaburzeniami lękowymi ( fobia społeczna, fobia specyficzna, lęk separacyjny, napady paniki)
- Zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi (OCD)
- Zaburzeniami afektywnymi-dwubiegunowymi (CHAD)
- Zaburzeniami snu
- Zaburzeniami odżywiania
- Praca z trudnościami dotyczącymi:
- Niskiej samooceny
- Uczucia ciągłego przygnębienia
- Kłopotów w nawiązywaniu znajomości, relacji rówieśniczych
- Trudnościami w radzeniu sobie ze stresem
- Problemów dotyczącymi regulacji złości
- Samookaleczania się
- Tików
- Kryzysów życiowych np. śmierci bliskiej osoby, wypadku itp.
Zajęcia grupowe socjoterapeutyczne
- Praca socjoterapeutyczna w grupie do 5 osób
- Kształtowanie umiejętności społecznych
- Integracja w grupie rówieśniczej
- Rozumienia funkcjonowania społecznego w naturalnym i adekwatnym settingu
- Specyfika dynamiki małej grupy
- Spotkania trwają dwie godziny
Zajęcia grupowe psychoterapeutyczne
- Praca psychoterapeutyczna w grupie do 5 osób
- Poprawa funkcjonowania społecznego
- Trening Umiejętności Społecznych
- Praca skoncentrowana na komunikacji i zdolności interpersonalnych
Diagnoza środowiska rodzinnego
- Spotkanie ze wszystkimi członkami najbliższej rodziny
- Przyglądnięcie się funkcjonowaniu poszczególnych członków rodziny
- Analiza historii rodziny jako jednego systemu
- Analiza historii poszczególnych członków rodziny w kontekście szerszej rodziny pochodzenia
- Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
- Jedna wizyta trwająca 1,5 godziny
Konsultacje rodzinne
- Wsparcie środowiska rodzinnego przez ukierunkowanie oddziaływań pomocowych dla członków rodziny tego potrzebujących
- Psychoedukacja rodziny
- Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
- Dorywczo (ilość 2-3)
- Wizyta trwająca jedną godzinę zegarową
Konsultacje wstępne do terapii rodzin
- Rozpoznanie trudności występującej w rodzinie
- Spotkania z rodzicami oraz rodzicami i dziećmi
- Określenie potrzeby dalszych oddziaływań terapeutycznych
- Określenie celów terapeutycznych
- 2-3 konsultacje
- Wizyta trwająca jedną godzinę zegarową
Terapia rodzinna
- Psychoterapia rodzin prowadzona w nurcie systemowym z całą rodziną
- Praca z parą rodzicielską w kontekście ich wzajemnej relacji wpływającej na funkcjonowanie ich dzieci
- Praca w podsystemach rodziców oraz dzieci
- Psychoedukacja rodziców
- Współpraca z terapeutą i lekarzem prowadzącym dzieci
- 12 sesji – standardowo
- Każda sesja trwa 1,5 godziny